Vivi

Egentlig hander det ikke om mig

Hvis jeg laver et keramisk værk, der resonerer i dig, er det så væsentligt, hvem jeg er? Mine værkers berettigelse sker i det øjeblik, de rører noget i en anden. I dig.  synes jeg.
Alligevel ved jeg jo godt, at vi, af gode grunde, kan have brug for at vide, hvem der står bag noget, som vi reagerer på eller er optagede af, så hermed lidt om mig - for jeg regner ikke helt med, at jeg slipper afsted med et simpelt:


JEG ER VIVI PUNKTUM

Vel?
Hvis det er tilstrækkeligt for dig, så tak for at forstå værdien i pointen (med mindre det er tilstrækkeligt, fordi du keder dig - så er det lidt en anden sag ...)

Hvis du gerne vil vide mere, så er der 2 muligheder:
Gå videre hertil og læs om mine tanker om at være yogalærer eller læs her nedenfor for lidt mere om mig i almindelighed:

Jeg er 

   vokset op med kreativitet på flere plan; en udøvende og en overvejende praktisk form. Kreativitet kanaliseret ud på papir, i indretning og på evnen til ikke at gøre væsen af sig. Jeg har brugt timer i naturen, i bøger, med farver og papir og på et tidspunkt bliver det erstattet af musikudøvelse og senere igen af teater. 
Det gav mig et bredt perspektiv, og selv om jeg forlagde store dele af min kreativitet i mere end et årti, så er det stadig en klangbund, jeg kender og finder mig til rette i. 

Jeg nævner et sted, at jeg blev uddannet til billedkunstlærer. Det blev jeg i Haderslev. Jeg er også uddannet til alt muligt andet. Det er papir. Jeg har også lavet mange ting, jeg ikke er uddannet til. Jeg er taknemmelig for alt, jeg har fået lov at beskæftige mig med; - og særligt nu, hvor jeg ikke længere arbejder. 

Vivi

(Nu kommer der en lille historie): 
Jeg er fra Randers 
 

 - eller det vil sige, jeg er egentlig fra Roskilde (det var noget med R!) - og jeg holder af, at fortælle at min dåb var noget helt særligt, og her naturligvis underforstået, at så blev jeg det også ved samme lejlighed. Og det blev jeg, i hvert fald for to mennesker; Ham der døbte mig, og så jeg, der nyder herlighedsværdien ved dåbsfortællingen. Hæng på!
Lige rundt hjørnet ved Stændertorvet ligger kirken med de to spir (som Christian 4. vist fik sørget for kom til på toppen af tårnene). I 1969 stod min faster med mig på armen i en række af andre, der stod ligesådan. Det var en biskop, der forestod dåbshandlingerne den dag, og min faster blev af ham bedt om at gå bagerst i rækken. Man kunne få den tanke, at den venlige mand tænkte, at jeg så sødest ud og måske derfor også var mest medgørlig og kunne vente længst uden at starte et barnekor af skrig og skrål. Måske.
Men sådan er historien ikke; Jeg skulle bagerst i køen, fordi han ville have historien om dåbskjolen, og han ville have den til sidst, fordi det var hans sidste kirkelige handling. Kjolen blev brugt til dåb første gang i 1897, og udover navene på de mange der er døbt i kjolen, så er også det første årstal broderet på den, så der ikke er tvivl (det er skøn-broderiet på billedet, og det som biskoppen bemærkede). 
Så! 
Ikke nok med, at jeg er døbt af en biskop, jeg er også hans sidste kirkelige handling. Hans portræt hænger på væggen i kirken sammen med de andre biskopper - og er jeg i Roskilde, hilser jeg pænt på og takker for sidst. Jeg må med skam melde, at jeg ikke kan huske, hvad han hed, men heldigvis er der årstal på portrætterne i kirken, så det gør det lettere at finde den rigtige. Jeg er døbt i oktober 1969.  Det er ret ligegyldigt, men historien er meget sød. Ikke?
Og nu ved du lidt om mig - og hils endelig biskoppen fra mig, hvis du står i Roskile Domkirke og betragter portrætterne.

SkønBroderi fra original dåbskjole
Døbefont - ikke den fra Roskilde...